hits

Mine beste tips mot stress

"Du kan få til alt Maren - bare ikke alt på en gang", ordene ble sagt av en god venn og de ble værende igjen hos meg lenge etter samtalen var over. Jeg kan gjøre alt, bare ikke alt på en gang.... Det er så sant, og jeg tror jeg må begynne å minne meg selv på det litt oftere. Jeg har så lyst å få til alt, klare alt, være med på alt og mestre alt. Jeg hater følelsen av å være sliten, og jeg hater når jeg ikke klarer å innfri egne krav og forventninger. Merk dere ordet "egne" i den setningen, for det aller største presset legger jeg på meg selv. Alle takler stress på sin egen måte, og min måte har kanskje ikke vært verken den beste eller smarteste den siste tiden. Jeg skal ikke bruke mye tid på å snakke om dette, jeg vil bare nevne det fordi jeg tror det er så uendelig mange flere i samme båt. Tenk så mange av dere nydelige lesere som har fulltidstudie, og sikkert både en og to jobber ved siden. Småbarnsforeldre som har super hektiske dager, kombinert med minimalt med søvn. Jeg tror det er mange som kjenner på et forventningspress til å stille opp, være tilstede, levere, og prestere.



Jeg skulle ønske jeg kunne dele en magisk oppskrift på hvordan man rister av seg stress, og blir mer i harmoni og balanse med seg selv. Jeg har desverre ikke en slik oppskrift, og jeg har ingen revolusjonerende tips. Jeg har derimot noen små fine råd som jeg har kommet frem til, og som jeg gjerne vil dele med dere: 

  • Husk på deg selv, og at du har ansvaret for deg. Hvis ikke du klarer å passe på deg selv, og sørge for at du har det bra så vil alt rundt deg rakne. Så ikke glem deg selv i hverdagskaoset. Du både trenger, og fortjener egentid.
  • Identifiser og eliminer energilekkasjene i livet ditt. Det kan være personer i livet ditt, jobben eller andre ting som krever mer enn det gir, og tapper deg for energi. Identifiser disse energityvene, og fjern deg fra dem. 
  • Finn ut hva som er viktig i din hverdag, og gjør det du kan for at det skal få lov å få litt av din tid. For meg er den tingen trening, og jeg har det veldig bra når jeg får tid til å trene, og være i aktivitet. En god tur i skogen gir meg så enormt mye i en hektisk hverdag, og derfor passer jeg på å prioritere slik at jeg får lurt inn trening, tur  og aktvitet i hverdagen. 
  • Minn deg selv på at det er lov å si nei. 
  • Lag lister, og systematiser kaoset. Hva brenner mest, og hva må gjøres først. Skriv opp gjøremål og ting du skal huske, få orden og system. Jeg tørr påstå du vil oppleve at denne organiseringen vil gi deg litt mer ro, og følelse av kontroll og mestring.
  • Siste punkt: Lær deg å gi litt f***. Noen ganger så er det helt ok at huset flyter over, at det er skittentøy som ikke er vasket, brødsmuler på benken og kaffeflekker på bordet. Vi er bare mennesker, og vi gjør så godt vi kan!

Jeg vil tro det er mange av dere som sitter på mange gode tips som jeg ikke har fått med meg her. Dette var min liste med tips til hva jeg føler er viktig for å mestre stress. Del mer enn gjerne dine beste tips, og hva du føler fungerer for deg. Det beste jeg vet er når vi kan dele erfaringer, og inspirere hverandre. 

Nå skal jeg straks krype i seng her. Jeg håper mandagen din har vært fint, og at uken har startet på best mulig måte for deg. 

 

Smiiiiil Maren

 

12 kommentarer

Takk for gode tips! Jeg trengte det virkelig nå :-) Ha ei fin uke!

Et slikt innlegg var nødvendig akkurat nå!;-)

Hvor er forresten skoene dine fra?;)

Ha en fin kveld videre!

Fint innlegg

Kan jeg spørre hvor jakken er fra?

Tusen takk for disse tipsene, det trengte jeg i en stressende periode på skolen nå. Noe som også er viktig for meg er å ta med tid til å slappe av, og gjøre noe jeg liker og som gir meg energi :) ha en fin dag idag :)

Anonym: Den er fra Helly Hansen, kjøpt hos 3tshop.no

Mange gode tips! :-D

Spill gitar eller et instrument du trives med :)

Gå en lang tur i regnet, gjennom en skog, oppå et fjell, bare kjenn naturen, kom deg unna maset og få litt oversikt, distanse til tingene. Lettere å fokusere på de viktige prioritetene i livet!

Vær sammen med venner, fins ikke noe som gjør meg i bedre humør enn å tulle med venner :)

Et tips jeg har hatt nytte av er å identifisere 3 ting jeg vil ha dårlig samvittighet for hvis ikke er gjort innen leggetid! Det kan være jobb, trening, husarbeid, sosialt osv.

Jeg tar en sjekk ved lunsjtid der jeg ser hvordan jeg ligger ann. Det gir en ekstra boozt for å ta tak i oppgavene.

Hvis disse tre tingene er gjort ved leggetid, er jeg gjerne roliig, uansett hvor mye annet som ikke er gjort. Det er fordi det var disse tre tingene som FAKTISK var viktig å få gjort!

Kjempefint innlegg! :-)

Disse rådene kom som bestilt! Tusen på tusen takk :-) Er godt med en påminnelse i blant!

Et knippe ord som har brent seg fast hos meg, er noe den fine pappan min sier hver gang vi skravler i telefon og skal si hade! Jeg er vel nesten kronisk stressa og jatter alltid i vei om ALT jeg skal og burde gjøre i en hektisk studenthverdag osvosv. Men jo, da minner han meg alltid på: "Viktigst av alt er å puste med magen og senke skuldrene" :-) Synes det er så latterlig enkelt, men samtidig så sant!

Ha en super dag videre, og TAKK for den inspirasjonen og de fornuftige tankene du deler. Jeg setter enormt pris på det, faktisk! #storfan

Klem!

Vil bare si at du har en utrolig fin og inspirerende blogg, Maren! :) Det er en skikkelig feel-good i hverdagen, og jeg blir bestandig i bedre humør av å klikke meg inn på bloggen din, uansett hvor banalt det høres ut.

Trenger jeg treningsinspirasjon når jeg sliter meg med å komme med på trening en mørk høstkveld er det bloggen din jeg besøker. Hvorfor? Rett og slett fordi du er et friskt, sunt pust i jungelen av treningsblogger. Du oser ekte treningsglede, og da blir i hvert fall jeg inspirert. :)

Ha en fin tirsdag!

Helena: Ååå, den kommentaren her var helt nydelig fin. Tusen tusen takk for at du valgte å legge den igjen, det betyr så mye for meg. Denne skal jeg lese igjen, på dager uten motivasjon, tusen takk <3

Utrolig bra innlegg! :-) håper du får en fantastisk dag!

Skriv en ny kommentar