hits

Tips til en rask og effektiv styrkeøkt

På lørdag dro jeg på trening helt uten mål og mening, jeg visste bare at jeg ville trene, eller rettere sagt - jeg ville være ferdig trent. Jeg skulle jobbe hele helgen, og hadde lyst å gå på kveldsvakt med den gode etter-treningsfølelsen. Jeg var ikke spesielt motivert der jeg ruslet inn på gymmet, men så fikk jeg en smart idé.


Fotocred: Victoria Nevland

Jeg vet ikke hvor det kom fra, men plutselig fikk jeg det for meg at jeg skulle velge meg ut 5 øvelser, kjøre 5 repetisjoner og 5 sett pr øvelse. Enkelt og greit. Jeg valgte ut følgende fem øvelser: 

  • Knebøy
  • Strakmark 
  • Pullups
  • Militærpress
  • Benkpress

Gode baseøveslser for kroppens største muskler. Økten tok under 45 minutter, og det er garantert ikke siste gang jeg kjører denne økten. Kanskje dette kan være en fin økt for deg å teste neste gang du skal på trening, og ikke helt vet hva du skal gjøre, eller har lyst å teste noe nytt. 

 

Smiiil Maren

 

18 kommentarer

Denne økten skal skrives ned og kjøres neste gang jeg har dårlig tid eller ingenting planlagt! Ha en strålende kveld! :)

Smart - det skal også jeg klare å huske

Stine Elize - Bruker trening i kampen ut av spiseforstyrrelsen: Så gøy :):) Nå ble jeg glad

Anne: Ja sant , er bare å huske 5x5x5

Kan du lage litt ulike treningsprogram forslag? Med cardio og styrke, hvor du viser hver øvelse for det er ikke alle som kjønner hvilken øvelse det er, og hvordan den skal gjøres bare ved å skrive fks "burpees" 10 x3! Og kanskje hvordan en trenings uke for deg ser ut? Hva gjør du fra man-søn? :)

Hadde satt skikkelig stor pris på det! Trenger litt treningsinspirasjon, blir mye ensidige øvelser når jeg trener og har hørt at det er svært viktig med variasjon!

Veldig glad i å lese bloggen din, og har stemt å deg!

Høres ut som en herlig og effektiv økt! :-) Jeg lurer på hvordan det går med skulderen din? Har du blitt bedre? Jeg plages enda i perioder med min, og det irriterer meg at jeg ikke kan kjøre på med de øvelsene jeg vil. :-/

Hei Maren :)

Vil du komme med litt mer middagstips på bloggen?

Hilsen fast leser.

Hvor er tightsn fra? :)

Celina: Jeg spiser sjeldent middag selv for tiden, og det er grunnen til at det er lite av det ute på bloggen. Grunnen er rett og slett turnusjobb og ekstremt hektisk periode. Blir mye brødskiver og meieriprodukter osv. Men se i kategorien oppskrifter og kategorien kosthold - der ligger det mye :)

Ellen: Reebok , kjøpt på 3tshop.no

Kristin Antiveros: Åår jo du den plager meg veldig til tider. Lurer meg selv og kjører øvelser som gjør litt vondt der og da, også blir det grisevondt noen timer senere :(

Jeg ser at du på bildet kjører en parallell knebøy, men jeg sliter med dårlig ankelmobilitet, og faller bakover om jeg prøver å gå så dypt.

Har du noen tips til hvordan jeg kan lære meg knebøy?

Jeg vet jo at dette er en super øvelse, hadde vært så gøy å lære den :)

Huff, det var ikke bra :-( Tar du noen behandling for den? Men jeg kjenner meg igjen, prøver meg innimellom med f.eks dips, men ender opp med smerter i ukesvis etterpå. :-/ Lærer aldri, haha ;-) Men savner virkelig å bare kunne trene alt, uten å ha begrensninger, men sånn er det bare. Kunne vært mye værre, og i grunn er man jo super heldig som i d hele tatt har en frisk kropp som kan være i aktivitet! Håper det gir seg snart da, og at du blir bra :-)

Så smart, skal uten tvil testes ut :-)

Hei, Hvor ofte bør man trene spesifikke øvelser for de små muskelgruppene? Feks armer, mage osv..

hvordan varmer du opp får en økt som denne? hadde du lik vekt på hver av de 5 repetisjonene og settene?

Hei, Maren! Jeg løper en del, men trener også styrke 2-3 ganger i uken for å forebygge mot skader og andre helsefordeler styrketreningen gir. Da pleier jeg å utføre øvelsene utfall bakover, en fots-strakmark, fremoverlent roing, nedtrekk og tåhev. Noen ganger supplerer jeg med litt øvelser til skulder, mage og/eller triceps, men det de førstnevnte øvelsene er alltid med. Syns du det er greie øvelser til løping og vedlikehold? :) Ser at du også ofte utfører dem.

Takk for denne! Byttet ut benk og militærpress med frontbøy og hip thrust og fikk en skikkelig god bein-økt! 5 sett med pullups tok også på, så idag er jeg god og støl. Mye lettere å motivere seg til 5x5, tror jeg skal kjøre mer av det! 😁

Skriv en ny kommentar