hits

Dette spiser jeg før trening

Coffee, dried fruit & nuts 

God mandagsmorgen. I dag har jeg ikke kunder før litt ut på dagen, og da benytter jeg tiden på morgenen til litt jobb og egentrening. Jeg får mye spørsmål om hva jeg spiser før trening, og i dag tenkte jeg å vise dere hva jeg spiser før dagens løpetur. Jeg får ofte hold/sting og derfor kan jeg ikke spise så mye like før jeg skal løpe. Når jeg trener styrke derimot så trenger jeg godt med energi, og har et større måltid før økten.

I dag tenkte jeg å jogge en tur ute på morgenen, og før turen har jeg laget meg en kaffekopp blandet sammen med en proteinshake med proteinpulver og melk. Jeg har også en liten pose med nøtter og tørket frukt for å få litt energi, uten at det fyller så veldig i volum og føles tungt i magen. Etter løpeturen drar jeg rett hjem og spiser et større måltid. Dette funker supert for meg, men det er overhode ingen fasit. Alle er ulike, og fungerer på ulike måter. 

Forslag til små måltid før morgentrening: 

  • Proteinshake og nøtter / tørket frukt 
  • Skyr med bær / frukt
  • Cottage cheese / kesam med funlight
  • En stor banan 
  • Proteinbar
  • Knekkebrød/Riskake med proteinrikt pålegg 
  • Kokt egg og en frukt (kok på morgenen og ha med i en liten boks)

Dette er forslag til litt energi før morgentrening. Etter trening spiser jeg full frokost. Disse forslagene kan også fungere supert dersom du har vært på jobb eller skole, og det er en stund siden lunsj. Du trenger litt energi før økten din, og vil likevel ikke ødelegge hele apetitten før middag like etter trening. Da fungerer disse alternativene som en liten energiboost før økten. 

Hva liker du best å spise som et lite energiboost før trening? 

Nå skal jeg knytte på meg joggeskoene og komme meg ut i frisk luft. Ha en herlig mandag dere. 

 

Smiiiil Maren 

 

 

15 kommentarer

Jeg sliter veldig med appetitten tidlig på morgenen, så jeg drikker bare kaffe og et par glass skummet melk før trening. Synes ikke det går ut over energinivået på treningen, jeg er nok så vant til det. Men jeg merker stor forskjell dersom jeg ikke drikker den melken! Rart hvor mye det har å si, men det sitter kanskje litt mellom ørene også :) Etter trening er det ingenting i veien med appetitten! Ha en fin uke :)

June: Ja men der får du litt energi og proteiner fra melken, så det hjelper nok absolutt :) Vi er alle ulike og funker på ulik måte. Hvis dette er alt du trenger før en økt så er jo det helt topp, og så lenge du får i deg mat rett etterpå så er det jo ingenting i veien for å ikke spise noe mer enn det du gjør :)

Holder motivasjons foredrag her http://www.ticketmaster.no/event/518617

Jeg pleier som regel ikke å spise noe rett før trening, pleier å trene på ikke helt tom mage men litt! Lixm at jeg trener 2 timer etter frokost, eller 2-3 timer etter middag, men om jeg tar meg noe før trening er det enten 2-3 riskaker eller en banan eller eple :)

Kristin Haugen Granli

Kristin Haugen Granli

Det kommer helt an på når jeg skal trene, men jeg kan aldri spise et stort måltid før. Trener jeg før 8-9, spiser jeg som regel ikke, kun kaffe, med litt melk, men jeg pleier å drikke BCAA Extend med mango på morgenen, særlig når jeg ikke har spist. BCAA er svært omdiskutert, men det fine med Extend er at den inneholder mye mer enn kun BCAA - den inneholder elektrolytter blant annet, som er med på å bedre hydreringen, noe som er genialt på morgenen når jeg syns vann smaker vondt:P Ellers pleier jeg å spise en lett frokost/lunsj hvis jeg trener senere. Jeg opplever det samme som deg med løpinga, så jeg spiser kun før hvis jeg er supersulten, en banan f.eks. Men jeg løper aldri på morgenen, det klarer jeg ikke!

Det viktigste er at man får i seg nok i løpet av dagen, og det med at man må spise 20 min etter trening for optimal muskelvekst er forresten svært overdrevet, i hvert fall for oss som ikke trener som en idrettsutøver. Det viktigste er det totale kcal-inntaket i løpet av dagen:)

Når skal vi få se bilder av leiligheten din da??

Klikker meg inn hver dag for å se hvordan oppussingen ble jeg:-D

Julie: Heheh, så koselig. Kl 11 i morgen kommer siste interiør - så nå nærmer det seg veldig :):):)

Hei, jeg har et spørsmål om noe helt annet :)

Det handler om vektene i styrketrening. Jeg trener kun styrke på gruppetimer, bodypump feks. Hvis jeg for eksempel har på én plate (vet ikke hva de kalles hehe) som det står 5 kg på, på hver side av vekstangen. Legger man sammen de kiloene da, når man sier hvor mye man "tar"? Altså at jeg da tar 10 kg i knebøy? Men hva med vekten av vekstangen? Eller veier platene litt mindre enn det det står, sånn at det blir 5 kg når det kommer på vektstangen? Vet at ikke vektstangen veier så veldig mye, men den veier jo litt ;) Noen ganger synes jeg det er lettere med vektene i hånden, uten vektstang. For eksempel i benkpress og skulderpress. Men er det litt juks, siden det da er lettere?

Litt kaotisk skrevet kan jeg se, men håper du skjønner hva jeg mener :-D

Alex: Hei Alex, så utrolig bra at du spør om dette. Det er garantert mange som lurer på det samme. Det stemmer, det er slik at vektene legges sammen, og da inkluderes også vekten på stangen. Stangene inne på gymmet veier som standard ofte 20 eller 15 kg. Hvis jeg da har 20kg stanga, og 5 kg plate på hver side, så "tar" jeg 30kg i knebøy. Jeg er dessverre litt usikker på hva stengene inne på slike timer veier, spør instruktøren neste gang :) Nei det er absolutt ikke juks å ta uten stangen, det er bare en annen måte å belaste musklene på, og det er helt supert. Du kan jo evt bare velge litt tyngre vekter fordi stangen ikke er medregnet lenger :)

Hehe, svaret var kanskje like kaotisk, men håper du også skjønte hva jeg mente <3

Så fine bilder

Anonym: <3 tusen takk

Elsker å løpe på morgenen for så å komme hjem til digg frokost. Så dette innlegget passet perfekt. Jeg er fan av banan og kaffe og litt protein pulver med melk før trening så tidlig. Og skyr. For ikke å glemme kjøeskaps grøten jeg har forelsket i meg på nytt. Elsker det! Gleder meg allerede til frokost i morgen. Anja

Anja: Høres perfekt ut :) Kjøleskapsgrøt er så godt, det burde jeg begynne å lage selv igjen også :) Takk for påminnelsen <3

Jeg oppdaget en GENIAL før-treningssnack for litt siden: raw cacao bønner og dadler!! (Man må vende seg litt til den bitre smaken på kakaobønnene men disse er supersunne og gir masse energi), også daddelkuler: dadler og kakaopulver mikset sammen og rullet til kuler. Gjerne rullet i nøttebiter og kokosmasse! Nam

Helene: naaaam :D Takk for tips. Daddelkuler har jeg smakt, og det er HELT himmelsk :D

Skriv en ny kommentar