hits

Disse sunne matvarene har jeg alltid i skapet

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen - jeg synes det er skrekkelig stas med januar og økt fokus på sunn mat, og økt aktivitet. Jeg får så mange fine henvendelser, og flere journalister tar kontakt med spørsmål om tips og triks til sunn mat og trening. Jeg svarer så gjerne, dette er jo det aller gøyeste jeg vet. For et par dager siden fikk jeg en forespørsel fra Maiken Svendsen fra VG, med noen fine spørsmål til en sak for godt.no. Spørsmålene var gode, og jeg tenkte at det kunne være artig for dere også å lese svarene. 

Hvilke sunne matvarer har du alltid i skapet?

Hvorfor er det lurt å ha disse matvarene liggende?

Hvorfor bør man fylle skapene med sunne matvarer?

Jeg har alltid meieriprodukter, slik som skyr, cottage cheese eller kesam, melk, litt pålegg, egg, litt frukt og grønnsaker i kjøleskapet. I skapene har jeg alltid havregryn, knekkebrød, usaltede nøtter og lomper. Ellers er frysen fylt med kylling, laks, grønnsaksbladinger, bær og ferdig oppkuttet grovbrød.



For meg er dette et supert utvalg matvarer som gjør at jeg enkelt kan slenge sammen en næringsrik og mettende frokost, en lett og god lunsj, eller middag. Jeg er veldig glad i meieriprodukter, knekkebrød eller havregrøt til frokost, til lunsj synes jeg det kan være godt med en omelett laget på egg, skinke, litt ost og gjerne litt grønnsaker som brokkoli, og paprika med grovt brød til. Middagen består gjerne av kylling, søtpotet og grønnsaker, eller pizza laget med lomper som bunn toppet med kylling eller karbonadedeig, tomatsaus, ost og de grønnsakene jeg har tilgjengelig. Lomper/lefser med ost og skinke er alltid en redning, uansett om de er frokost, lunsj eller middag. For meg er dette matvarer som smaker godt, er sunne, og gir god metthetsfølelse. 

Oppkuttet frukt og vanilje kesam er et supert alternativ dersom søtsuget melder seg på kveldstid. Topp med litt hakkede mandler, sukrin og kanel. Mmmm. Oppkuttede grønnsaker med dipp er også et supert snacks alternativ. 

Det er smart å fylle kjøleskap, skuffer og fryseren med sunn mat. Har man sunn mat tilgjengelig er det så mye lettere å spise sunt. Åpner du kjøleskapet og møter et fargerikt og friskt syn er det mer sannsynlig at du forsyner deg av det enn at du drar på butikken for å kjøpe sjokolade eller andre usunne fristelser. Spar heller de godsakene der til helgen? Det smaker jo så mye bedre når man spiser det litt sjeldnere.  

 

Smiiiiil Maren 

 

12 kommentarer

Hei Maren! Hvor er den skåla du har grønnsaker og dipp i fra? Den er så fin!!

Marie: Åå den er gammel dessverre - kjøpt på hansen og co for et par år siden. I tillegg så er akkurat den ikke min, men lånt av min storebror og svigerinne. Jeg har samme selv , men i en større variant :)

Så gode tips! :D Jeg skal begynne å trene rett etter jobb. Hva burde jeg spise før trening da? Og evt hvor lenge før? :)

Anonym: Det kommer ann på hvor lenge det er siden lunsj, hva du spiste til lunsj osv. Jeg kan kun snakke for min egen del og hva jeg liker / anbefaler. En banan og en skyr en liten time før trening er supert - da får du i deg proteiner og karbohydrater - god energi som metter godt samtidig som det er lett. Frukt før trening er alltid et godt alternativ synes jeg. Evt et par knekkebrød med proteinrikt pålegg , en proteinbar, eller en smoothie.

Hei :) Må bare si jeg virkelig digger bloggen din. Du bidrar til motivasjon og hverdagsglede, og er ikke minst til stor inspirasjon. Er innom bloggen flere ganger iløpet dagen og blir alltid glad av å lese den. Stå på videre :)

Et spørsmål angående innlegget: Spiser du aldri skikkelig kveldsmat? :)

Helene: Så koselig, tusen takk. Jo absolutt, hver eneste dag. Ofte det samme som frokosten - meieriprodukter, havregrøt , knekkebrød, fruktsalat med vanilje kesam osv :)

Har du en god oppskrift på lomper å anbefale?

Solrun: Jeg har aldri laget det selv, kjøper buene lomper :)

Så deilig innlegg. Jeg elsker skikkelig grovt brød til kveldsmat om dagen. Med ost og skinke pålegg. Det har blitt sånn at jeg gleder meg til etter tur/trening/rydding for å kose meg med det etterpå. Med stor kopp te. Det har ført til at jeg ikke vil ha godt eller kake, og det er gøy. Spare til lørdag!

Har også masse Youghert og mye likt som deg i kjøleskapet fast.

Og fryste bær, jeg har blitt så fan siden jeg lager meg Smoothie til frokost hver dag!! Hehe

Hvordan lager du den rosa smoothien?

Skriv en ny kommentar