hits

Mine topp 5 kondisjonsøkter

Hei og god morgen fra nattevaktstrollet. Jeg sitter her og føler at det er tidlig på morgenen, men egentlig nærmer klokken seg 16. Jeg skal på ny nattevakt, så her er det bare å komme seg opp, ta en god dusj, komme seg avgårde på trening og gjøre noe hyggelig før jobb igjen. Jeg klarte ikke sove så mye etter nattevakt, og grunnen er at om kun 2 små dager skjer det en stor stor ting i livet mitt. Jeg går bare rundt å tripper, smiler og kjenner på somemrfugler i magen. Om to små dager skal jeg dele med dere, og jeg gleder meg så enormt. 

Våren er her, og det betyr at løpesesongen er i gang for mange. Jeg er veldig glad i kondisjonstrening, og har blitt veldig flink til å variere løpeøktene mine. I dag tenkte jeg dele mine favoritter, og det jeg gjør aller mest når det kommer til kondisjonstrening. 


Min topp 5 kondisjonsøkter: 

  • Kortintervaller: 10 minutter oppvarming, 30 sek spurt x 10 på så fort du overhode klarer, 10 min rolig nedtrapping
  • 10 minutterene: 10 min raks gange, 10 min jogg, 10 min rask gange, 10 min jogg, 10 min rask gange og avslutt med 10 min jogg. Vips har du vært en hel time på tredemøllen. Denne funger selvfølgelig helt supert utendørs også. Jeg liker variasjonen, det gjør at tiden går fort, og 10 minutter klarerman liksom å holde ut. Fokuser på de 10 minuttene du har foran deg, og kun det. Vips så er en time gått. 
  • 45/15 intervaller. 45 steunder spurt, 15 sekunder pause x 10. jeg varmer ofte opp i 10-20 minutter før disse, og trapper ned i 10 minuter. Det blir totalt en 40 minutters solid økt. 
  • Pyramide-intervaller er en favoritt, og de kan varieres i det uendelige. den jeg liker best er oppvarming i 10 min med rolgi jogg, så løper jeg 1-2-3-4-4-3-2-1 minutter, med 1 minutt pause mellom hvert drag. Jeg forsøker å presse meg litt godt på disse intervallene, fordi jeg vet at jeg får det minuttet på å hente meg litt inn igjen. En annen liten godsak er 2-4-6-8-8-6-4-2 , denne varer lenger, og er tyngre i mine øyne, selv om jeg løper senere. Jeg synes det er så mentalt tøft når intervallet varierer i hele 8 minutter, men akkurat derfor har jeg så godt av å pushe meg gjennom dem av og til. 
  • Langkjøring - vi kommer ikke unna denne. Rolig langkjøring utendørs, aller helst i skogen, liker jeg veldig godt. Steady state over tid er utrolig godt, jevnt tempo, jevn puls, og bare feel good. Jeg varierer mellom 45 og 75 minutters turer. 

Nå skal jeg drikke opp kaffekoppen, og komme meg ut i frisk luft. Jeg må prøve å våkne opp denne litt trøtte skrotten.

 

Smiiiil Maren 

 

20 kommentarer

Kjenner meg veldig godt igjen i det å våkne fra nattevakt utpå formiddagen. Man blir litt rar i kroppen. Det å snu døgnet merkes. Men da er det ekstra koselig og fint å ha noe prosent seg med. Som trening. Du er flink!! Gleder meg til å høre om hva som skjer. Har en liten anelse , men jeg gleder meg ekstra til å lese bloggen din framover. Ha en god kveld, kos deg før nattevakt og snart er det helg. Stå på. Klem

Hva med 4x4 intervaller? Ikke fan? ☺️

Anni: Løp dem en god del før - men de er liksom ikke helt min greie. Men absolutt super effektive og gode intervaller ??

Sykt fin topp

Linn: Tusen takk, den er litt annerledes enn andre treningsklær jeg har, og det er litt gøy :D

Kristin Haugen

Kristin Haugen

Håper du får hunden du drømmer om <3

Har du en fast stilling på sykehuset ?:-)

Anonym: Jeg går i et vikariat nå, så har ikke fast stilling nei :)

Så vakker du er, du stråler om dagen.

Anonym: Så koselig sagt, tusen takk <3 Jeg har det ubeskrivelig bra om dagen, livet smiler på flere områder <3 Så herlig at det skinner gjennom :D

Jeg så deg når du var innom på Crossfit Kvadraturen, tror du var der med Kristin og Karianne. og lisa kjente du også? Uansett så var det så gøy å liksom henge rett ved siden av deg. Du smilte og lo, og var bare så herlig i virkeligheten. I motsetning til andre bloggere ( som også har vært innom boxen ) så var du enda penere i virkeligheten enn på bloggen. Du strålte liksom litt. Dette ble kanskje litt rart skrevet, men hadde bare lyst å si at jeg synes du er så flink, og at det var gøy å se deg i virkeligheten.

vekdig god vakt til deg

Og super fine bilder

Så fin topp du hadde på deg her, herlig med knallfarger også :D

Spent på hva du skal om noen dager :D

Har gått så lei tredemøllen, så disse øktene/tipsene kommer godt med 😊

Håper du får ein fin nattevakt.

Edel: Så bra <3 Det var gøy å høre at du likte dem :D

Hei. Jeg har et spørsmål til deg:

Hvilke klokkeslett er nattevaktene dine, og hva pleier du å gjøre på en slik vakt? er det ikke mye roligere på natta enn dagtid?

Håper du tar deg tid til å svare, har lagt merke til at du har blitt flinkere til å svare i kommentarfeltet i det siste <3

Anonym: Nattevakt går fra 22.30 til 07.45 der jeg jobber.
Hva man gjør på en slikt vakt er helt ulikt fra post til post, avdeling til avdeling, og sikkert sykehus til sykehus også. Ulike rutiner overalt, og det kommer jo helt an på hvilken pasientgruppe man jobber med. Hva jeg gjør på nattevakt på min post varierer veldig, men generelt så går nattevakt ut på alt fra observasjoner av pasienter, målinger av ulikt slag og oppfølgende tiltak etter funn fra målinger, gjennomføre ulike tiltak fra legen, gi medisiner, ulike prosedyrer ut fra hvilke type pasient, og hva de er innlagt for. Det stemmer at nattevakt normalt sett er roligere enn en dagvakt. Det er jo natt, og færre folk på jobb, og mindre folk på avdelingen generelt. Nattevaktene kan likevel være svært hektiske, folk blir syke hele døgnet, og det kan gjerne komme flere nye pasienter selv om det er natt :) Det blir mye generelle svar her, men sånn er det altså, ingen dager er like på et sykehus.

Elsker bloggen din!

Kan du skrive hvordan du ble kvitt beinhinnebetennelsen du hadde før? Og hvordan balanserer du en aktiv jobb med løpetrening og trening med hopp i dag for å unngå tilbakefall? :)

Tusen takk for flott svar Maren!

Anonym: <3 gøy at du spurte

Skriv en ny kommentar