hits

Dropp tredemølla som oppvarming

07.02.2018 - 12:57 12 kommentarer

Er du en av dem som tar 10 minutter på tredemølla som oppvarming før styrketrening? Ingenting galt med det, men jeg tør påstå at mange vil kunne få bedre effekt av å teste ut dynamisk stretching istede. Jeg har en sekvens jeg vanligvis kjører som jeg synes er veldig god. Det er en variant av Worlds Greatest Strech for dere som har hørt om den. Det er en kombinasjon av flere øvelser i en serie, som tøyer, varmer opp, åpner og forbereder kropp, ledd og muskler på aktivitet. I tillegg gjør jeg noen flere øvelser som jeg skal dele med dere: 

Første sekvens:

  • Starter med å tøye hofteleddsbøyer
  • Går så over til å forsøke å la albuen ned mot gulvet
  • Videre derfra strekker jeg den ene armen opp, og lar blikket følge armen
  • Ned igjen med albue mot gulv, x 4. 
  • Deretter retter jeg opp overkroppen, og strekker armene over hodet. 
  • Reiser meg helt opp, strekker meg mot taket, og bytter siden
  • Samme på andre siden. Først tøyer hofteleddsbøyer, deretter albue ned mot gulv
  • Videre strekkes én arm mot taket, blikket følger armen x 4 
  • Begge hender i været, og avslutter med å reise meg rolig opp og strekker meg mot baket. 

Processed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 preset

Andre sekvens er slik: 

  • Bruker en pinne for å løse opp i skuldre og brystrygg. 
  • 10 x fra fremside til bakside, med bredt grep. Jobber meg smalere og smalere etterhvert. 
  • 10x "verden rundt", hvor jeg lar pinnen gå på skrå rundt. 

Processed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 preset

Siste sekvens: 

  • Squat to stand x 10  
  • Scapular pushups x 10 (disse har jeg dessverre ikke bilde av, med et kjapt googlesøk så har dere dem)

Etter dette føler meg kroppen er god og varm, myk, bevegelig og klar for en god styrkeøkt. Det er helt komisk å se hvor mye dypere jeg kommer i knebøyen etter denne typen oppvarming VS en runde på mølla. Eller hvor mye bedre posisjon ryggen har i markløften, eller hvor mye lenger bak og i linje med ørene, skuldrene mine er i en militær/skulderpress. Dynamisk stretching for the win!! 

Alle gjør dette på sin egen måte, og dette er bare min variant og kombinasjon av øvelser. Man kan gjøre flere andre varianter, og flere andre øvelser. Søk gjrne litt rundt på Youtube og nettet generelt om stretching som oppvarming. Det er gull verd. 

Hvordan varmer du opp før styrke? Har du testet noen av disse øvelsene før? 

 

Smiiil, Maren 

 

 

12 kommentarer

Hilde

07.02.2018 kl.15:14

Hei Maren! Jeg varmer som regel opp med 10-15 min på ellipsemaskin! Kunne gjerne tenke meg å prøve disse oppvarmingsøvelsene, kunne du ha laget noen videoer hvor du viser hvordan de skal utføres? Synes det er litt vanskelig å forstå bare ved tekst og bilder🙈😄

Rebekka Josefine

07.02.2018 kl.17:05

Inspirasjon!

Hanna

07.02.2018 kl.21:34

Jeg liker godt å bruke romaskin, men dette var inspirerende

Miriam

07.02.2018 kl.22:21

Hei Maren! Takk for inspirerende treningsblogg!! :) Jeg lurte på om det var lov å ønske seg et innlegg? Jeg trener stryke (gruppetime) på treningssenter en gang i uka og løper 2-3 ganger per uke, men jeg har også lyst til å trene litt mer styrke hjemme. Derfor lurte jeg på om du hadde lyst til å lage et innlegg med tips til en (kjapp) styrkeøkt for hele kroppen som man kan kjøre hjemme uten noen form for hjelpemidler? Tipper det er flere enn meg som kunne tenke seg tips til en slik økt. Keep up the good work :)

Joachim Hovland Vik

08.02.2018 kl.00:25

Veldig bra og spennende innlegg
mange fine bilder på bloggen.
du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Ida

08.02.2018 kl.08:53

Denne type oppvarming lærte jeg av PT en min for et par år siden, det var skikkelig gøy å merke forskjellen før styrke :-D

Linn

08.02.2018 kl.17:18

Jeg har prøvd dette før, helt topp!

Over til litt skryt til deg.

Jeg har fulgt bloggen din i mange år. Siste halvannet året har jeg ikke trent, men nå har jeg startet opp igjen. Bloggen din gir meg såå mye motivasjon og inspirasjon når det gjelder mat og trening, men også det å sette pris på fine ting i livet. Jeg kommer til å bruke arkivet på bloggen din til treningsideer og motivasjonen!

Før virkelig hatet jeg å jogge/løpe, men du har virkelig inspirert meg til å løpe. Nå syns jeg det er en befrielse å gjøre det.

Takk Maren! Takk for at du er deg, og alt du deler av oppturer, nedturer, oppskrifter, treninger, hverdager og ikke minst den nydelige valpen din <3

fitliving

08.02.2018 kl.19:58

Linn: Ååå nå kom smilet frem her. For en nydelig kommentar. Tusen tusen takk <3 Så fantastisk at du er i gang igjen, HEIA DEG!!! Hvis noe av innholdet her kan hjelpe deg på vei så blir jeg utrolig glad for det<3 står på, og igjen: tusen tusen takk for alle fine ord <3

Linda

08.02.2018 kl.19:22

Fantastisk blogg, kikker innom hver dag

fitliving

08.02.2018 kl.19:58

Linda: Gjør du? Så fantastisk fint å høre. glad for å ha deg her :D

Anne Marit

08.02.2018 kl.19:48

Så kunnskapsrik du er

fitliving

08.02.2018 kl.19:58

Anne Marit: <3 <3 <3 det var hyggelig sagt

Skriv en ny kommentar